luni, 16 noiembrie 2009

Industria cartii merge bine pe timp de criza

Presa ne spune de mult ca oamenii nu mai citesc. Exista sondaje de opinie care arata ca peste 50% dintre romani nu citesc niciodata. Totusi, acestia continua sa se inghesuie la targuri de carte, librarii si evenimente culturale.
Salonul de carte si presa Bucuresti, editia a XIV a este primul eveniment cultural pe anul 2009. Vizitatorii sunt multi, atrasi de preturile reduse si de diversitatea ofertei. Peste 100 de edituri, fundatii, societati si institute culturale, institutii de invatamant superior, importatori si distribuitori de carte, au venit sa-si expuna cartile, ziarele si revistele. Iar cele mai multe dintre ele practica preturi promotionale.

“5 lei o carte…mai nimic”

Holurile elegante ale Muzeului National de Istorie Bucuresti, locul unde are loc evenimentul, par neincapatoare pentru multimea de expozanti si vizitatori. De cum intri, drept in fata, se vede standul editurii Rao, unul dintre cele mai mari. Cativa batrani rasfoiesc enciclopedii mari despre communism sau Razboaiele Mondiale. Tinerii par mai interesati de enciclopedii precum “1001 de filme de vazut intr-o viata” sau “100 cele mai frumoase orase ale lumii”. La loc de cinste stau carti ale caror titluri amintesc de filme recente de succes: “Amurg”, “The Chronicles of Narnia”, “Dragoste in vremea holerei”. Vanzatoarea imi spune ca se dau foarte bine cartile care au adaptari cinemoatografice. De asemenea, oamenii mai cauta Agatha Christie si chiar carti de bucate sau diete. La standul editurii Nemira sunt si mai multi oameni. Aici sunt reduceri de pana la 50%, precum si o oferta speciala de carti la 5 lei. Acestea stau aruncate intr-o ladita, unde tinerii rascolesc de zor. O studenta, dupa ce a rasfoit cartea “Stiti ca ma iubiti”, a cumparat-o: “5 lei o carte…mai nimic!”. La editura Linder sunt de asemenea reduceri de 25% la toate cartile. Doamna de aici imi spune ca a vandut de 16 milioane de lei vechi doar in prima zi, in conditiile in care in prima zi programul a fost de 4 ore.

“Lumea cumara ce are nevoie”
Vizitatorii targului sunt deopotriva barbati si femei, tineri si batrani si chiar cativa scolari care abia au terminat orele. Marea majoritate a venit in treacat, sa se uite, dar sunt si multi care spun ca sunt in cautarea unei carti anume, in special pentru scoala sau dezvoltarea profesionala. Multi ies cu mainile in buzunar, dar sunt destui cei care pleaca cu punguta plina. Editura All are una dintre cele mai diversificate oferte, de la beletristica la carti practice sau enciclopedii, de la stiinta la diete. Doamna care vinde aici imi spune ca se vand si cartile practice si cele de beletristica: “Depinde de gustile fiecaruia, dar mai ales de ce are nevoie fiecare. Lumea cumpara ce are nevoie, acum cu criza asta…Vanzarea merge bine dar parca nu ca in alti ani.”

Varietate mai mare, tiraje mai mici

Din datele Institutului Naţional de Statistica, care foloseşte evidenţa tuturor carţilor publicate în România tinuta de Depozitului Legal al Bibliotecii Nationale, rezulta ca, daca în 1991 se publicau, în total, 2.914 titluri de carti şi broşuri, in 2008 s-au publicat 12.378, adica cu peste 300 la suta mai mult. In ceea ce priveşte tirajele, acestea au scazut semnificativ, de la 57.727.000 de exemplare existente pe piata în 1991, la 8.751.000 în 2008, adica mai mult de 80 la suta. Cifrele sunt insa relative, pentru ca unele edituri isi depun cartile publicate tarziu sau deloc, explica seful serviciului Depozitul Legal al Bibliotecii Nationale, Maria Raducu.
Directorul de imagine al Editurii Polirom, Oana Boca, spune că valoarea pieţei a crescut, dar este greu de estimat cu cât în lipsa unor statistici - ultimul studiu privind piaţa de carte din România, realizat de Asociaţia Editorilor din România, datează din 2001. Astfel, editurile care-si disputa suprematia pe piata, Humanitas şi Polirom, declara cresteri in ultimii cinci ani. La fel si alte edituri mari, precum All sau Grupul Editorial Corint, sau cel mai mare distribuitor de carte din tara, care detine 30 la suta din piata - Depozitul de Carte (DDC), dar şi lantul de librarii Carturesti.

Carturesti, un fenomen cultural

Librariile Carturesti, in special cea din centrul Bucurestiului, prima deschisa, sunt mereu pline. Aromele de ceai oriental, spatiul generos si bine amenajat si varietatea imensa de carte si muzica fac din acest loc un punct de atractie pentru cei pasionati de cultura. Cărtureşti a devenit in mod cert unul dintre motoarele cresterii rapide a pietei culturale romanesti, cel putin prin oferirea unui model alternativ de prezentare si comercializare a cartii. Aici poti nu doar sa cumperi carti, ci si sa le citesti linistit la una din mesele de lectura puse la dispozitie. Insa, dupa cum imi spune una din vanzatoare, de cele mai multe ori cei care se apuca de citit o carte o si cumpara.
Andrei este student la Arhitectura si vechi client al librariei Carturesti din centru. “Vin aici inca din liceu. Imi place tot, imi place atmosfera, imi plac oamenii si cartile care se gasesc aici. Si cel mai multi mi place ca sunt unele carti care se gasesc doar aici, mai ales daca te intereseaza cartile despre arta contemporana si urbana”, imi spune el, in timp ce rasfoieste o carte despre graffiti. Si are dreptate, aici se afla intra-adevar una dintre cele mai bogate oferte de carti rare sau carti in limbi straine, in special engleza sau franceza. O alta atractie o reprezinta evenimentele organizate aici, cum ar fi seminarii pe teme culturale sau lansari de carte.
Preturile nu sunt dintre cele mai scazute, o carte normala costand intre 30 si 60 de lei. Insa nici nu pare a fi nevoie de reduceri: in timp ce alte librarii au probleme pe timp de criza, Carturestiul din centru este proaspat extins, dublandu-si aproape spatiul si numarul de carti.

Niciun comentariu: