miercuri, 25 august 2010

CSR-ul, sau cum să dai înapoi comunităţii

Pe 25 şi 26 mai a avut loc la hotel Intercontinental, din Bucureşti, Conferinţa Internaţională de Responsabilitate Sociala, ajunsă la cea de-a cincea ediţie. Intitulata CSR’10 „Pulling in the Right Direction”, conferinţa a reunit peste 20 de experţi internaţionali şi autohtoni pentru a arăta cum se construiesc afacerile profitabile, aplicând principiile responsabilităţii.

CSR-ul, sau responsabilitatea scociala corporată, este un concept nou în România, dar care şi-a facut intrarea intr-un mod activ si susţinut prin intermediul multinaţionalelor. Acestea, prezente de ceva ani şi în România, vin să implementeze programe globale, bineînţeles adaptate la piaţa locală. După cum ne spune şi doamna Camelia Crişan, lector universitar la facultatea de comunicare, SNSPA “companiile multinaţionale vin cu agenda de afara . Multe dintre filialele companiilor multinaţionale din România au descoperit CSR-ul nu lucrând în Romania, ci primind indicaţii de la compania mamă despre ceea ce ar trebui să facă în România” Insă, tot dânsa ne asigură că acesta este cursul firesc al lucrurilor, companiile privind acţiunile de CSR ca pe o modalitate de a-şi face reclamă în primul rând. Abia apoi încep să conştientizeze importanţa sustenabilităţii afacerilor şi felul în care invaţând şi aplicând CSR-ul în modul în care fac afaceri îi ajută să existe pe piaţă pe un termen mai lung şi să facă profit în mod responsabil.

CSR local

Totuşi, CSR-ul în România este pe drumul cel bun. Domnul Dragoş Dehelean, managing partner la Selenis, şi proprietarul unui important site dedicat CSR-ului ne spune că „este interesant că a început din ce in ce mai mult să apară companii care, la nivel local, să fie preocupate de impactul pe care-l au (…)Multe lucruri depind de presiunea pe care noi, societatea civilă putem să o punem pe astfel de companii. La urma urmei, ele sunt cele care fac profit in comunitaţile noastre şi trebuie să dea ceva înapoi.”

Câteva exemple de campanii de CSR dezvoltate ce mari companii in judeţul Ilfov sunt “Bucurestiul respiră 2007”, prin care s-au plantat aproape 30 000 de metri patraţi de pădure in comuna Copăceni cu ajutorul Carparcement, “SOS – Maşina cu jucării”, un program marca Vodafone, pentru copii din mai multe localităţi, care a inclus peste 100 de activităţi de educaţie prin joc, “BCR Speranţe 2009” prin care o fetiţă săracă din Sinteşti a fost ajutată să-şi urmeze visul de a deveni cântăreaţă, ecologizarea pădurii Cernica relizată împreună cu Cosmote, “Împreună mai aproape de oameni”, prin care Tuborg a împarţit sucuri şi alimente nevoiaşilor în preajma Crăciunului, şi multe altele.

CSR-ul si schimbarea

Revenind la eveniment, acesta militează pentru colaborarea din ce in ce mai buna intre organizatii, dincolo de colaborarea internă, integrarea disciplinei de CSR in celelalte discipline de business, reducerea deşeurilor, managementul apei si eficienţa energetică, dar şi pentru zdruncinarea mitului cum că CSR-ul este doar o altă modalitate de promovare a companiilor, alături de PR şi advertising. La fel, CSR-ul nu trebuie înţeles ca un moft sau chiar o modă a companiilor mari. Oricine se poate implica in acţiuni de CSR. “Ce ar putea să facă un mic patron de magazin ar fi să ştie că biblioteca publică de la el din oraş ar avea nevoie de nişte acadele pentru că organizează un concurs de eseuri si să le doneze. Sau, ar putea să doneze un litru de vopsea pentru ca să se vopsească geamurile şcolii. Astfel de acte mici înseamnă foarte mult pentru comunitate si pot fi făcute de oricare dintre noi”, ne spune Camelia Crişan, lector universitar la facultatea de comunicare, SNSPA.

De organizarea evenimentului s-a ocupat doamna Luminiţa Oprea, fondator şi strategist la Saga Business & Community, care ne spune că principalul scop al acestor conferinţe este educaţia. Doar prin educaţie se poate aduce CSR-ul şi la nivel local, dar şi la nivel de companii mici. Tot prin educaţie se poate invăţa că puţin câte puţtin se poate schimba lumea. “CSR10 – Pulling in the Right Direction, realizează conexiunea intre a educa şi a face posibil, între atitudine si comportament, între a vrea şi a face. Motivul pentru care am iniţiat această serie de conferinţe – am facut ce am ştiut mai bine pentru a inspira schimbarea“.

Niciun comentariu: